Jag tänkte att det kanske kunde vara lite roligt att läsa om hur en dag har sett ut för mig nu under turnén. Det är ju så mycket mer som händer bakom än att bara ställa sig på scen. Innan klockan 9 är vi alla plats på scen. i Kalmar la vi själva ut en dansmatta, en matta som behövs vissa gånger då scengolv kan vara i grova träplankor. När vår tekniker går upp för att sätta ljus börjar vi att staga på scen, alltså sätta placeringar för varje nummer. Varje scen har sett olika ut, från vilka mått den haft till hur lampor och ljus är placerade och därför behöver vi anpassa oss till varje nytt ställe. Det här håller vi på med fram till lunch.

Efter lunch har vi gått igenom varje nummer igen tillsammans med vår tekniker för att se att allt ljus stämmer. Närmare klockan 15 börjar vi förbereda oss för ett genomdrag, att köra igenom hela föreställning fullt ut men utan kostym. Efteråt har vi en snabbgenomgång hur det gick, vad som behövs kollas på igen osv. Nu brukar jag ofta få rätt stressigt, på den här korta tiden tills uppvärmningen börjar 17.30 ska jag sminka mig, lägga ut all kostym, ta notes och gå igenom saker som inte fungerat samt hinna få i mig något att äta. Det här handlar alltså om dryga timmen. En kvart innan föreställningen samlas vi på scen igen och peppar tillsammans och sen inväntar vi publikinsläpp. Prick 19.00 släcks salen ner och musiken börjar spelar. Det är nu som all press släpps och jag tar första steget ut i ljuset! 


 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress